-->
10 Ciri-Ciri Penelitian Kualitatif Menurut Para Ahli

10 Ciri-Ciri Penelitian Kualitatif Menurut Para Ahli

Kalau kita cari definisi penelitian kualitatif, itu adalah sebuah metode penelitian yang mengedepankan kualitas atau kedalaman data-data yang sedang diteliti.

Tapi kalau kita merujuk pada definisi saja, kadang kita susah untuk mengidentifikasi apakah sebuah penelitian masuk dalam metode kualitatif atau bukan.

Nah, di artikel ini autoexpose akan membagikan ciri-ciri atau karakteristik penelitian kualitatif. Tentu ini bukan pendapat saya pribadi, melainkan ini menurut para ahli.

Karakteristik Penelitian Kualitatif

Secara umum ada 10 karakteristik penelitian kualitatif, yaitu.

  1. Naturalistic inquiry yaitu mempelajari situasi dunia nyata secara alamiah, tidak melakukan manipulasi, transparan pada apapun hasil yang diamati.
  2. Inductive analysis yaitu mendalami rincian dan kekhasan data guna menemukan kategori, dimensi, dan keterhubungan tiap data.
  3. Holistic perspective yaitu seluruh gejala yang dipelajari dipahami sebagai sistem yang kompleks lebih dari sekedar penjumlahan bagian-bagiannya.
  4. Qualitative data yaitu deskripsi terinci, atau kajian dilakukan sangat mendalam
  5. Personal insight yaitu peneliti punya hubungan langsung dan bergaul erat dengan orang-orang, situasi dan gejala yang sedang dipelajari.
  6. Dynamic systems yaitu memperhatikan proses, menganggap perubahan bersifat konstan dan terus berlangsung baik secara individu maupun budaya secara keseluruhan.
  7. Unique case orientation yaitu menganggap setiap kasus bersifat khusus dan khas.
  8. Context Sensitivity yaitu menempatkan temuan dalam konteks sosial, historis dan waktu.
  9. Emphatic Netrality yaitu penelitian dilakukan secara netral agar obyektif tapi bersifat empati.
  10. Design flexibility yaitu desain penelitiannya bersifat fleksibel, terbuka beradaptasi sesuai perubahan yang terjadi (tidak bersifat kaku).

Selain itu, ada juga ciri penelitian kualitatif menurut pendapat bodgan dan biklen yang sudah disintesiskan dengan pendapat lincoln, guba dan moleong (Suharsaputra 2012:186).

Ada 11 ciri penelitian kualitatif

  1. Latar alamiah, yaitu penelitian dilakukan pada situasi alamiah dalam suatu keutuhan.
  2. Manusia sebagai alat, artinya manusia/peneliti merupakan alat pengumpulan data yang utama.
  3. Metode kualitatif (metode yang digunakan adalah metode kualitatif).
  4. Analisis data secara induktif yang mengacu pada temuan di lapangan.
  5. Teori dari dasar/grounded theory (menuju pada arah penyusunan teori berdasarkan data).
  6. Deskriptif, atau data yang dikumpulkan berupa kata-kata, gambar dan bukan angka-angka.
  7. Lebih mementingkan proses daripada hasil.
  8. Ada batas yang ditentukan oleh fokus, atau perlu batas penelitian atas dasar focus yang timbul sebagai masalah dalam penelitian.
  9. Adanya kriteria khusus untuk keabsahan data (punya versi lain tentang validitas, reliabilitas dan objektivitas).
  10. Desain bersifat sementara (desain penelitian terus berkembang sesuai dengan kenyataan lapangan).
  11. Hasil penelitian dirundingkan dan disepakati bersama (antarpeneliti dengan sumber data)

Jadi kalau disimpulkan, penelitian kualitatif itu punya ciri utama pada hasil penelitian yang umumnya berbentuk narasi. Penelitian kualitatif biasanya dilakukan untuk meneliti kualitas hubungan antar orang, hal-hal yang bersifat sosial budaya dan hal lain yang tidak berhubungan dengan data-data Yang tidak dapat diukur oleh angka yang pasti.

Oleh sebab itu, metode penelitian ini juga dipengaruhi oleh bagaimana peneliti menginterprestasikan data.

Ciri lain yang khas dari penelitian kualitatif, adalah tujuan penelitian. Penelitian kualitatif biasanya tidak dilakukan untuk menemukan solusi dari permasalahan yang spesifik, penelitian ini lebih banyak bertujuan untuk menggambarkan, atau menjelaskan sebuah fenomena sosial yang terjadi di lingkungan sosial.

Lalu bagaimana dengan ciri-ciri penelitian kuantitatif ?

Penelitian ini punya tujuan untuk menemukan solusi dari permasalahan spesifik, biasanya penelitian ini memiliki teori dasar yang berasal dari penelitian yang dilakukan sebelumnya. Peneliti akan mengumpulkan data-data yang dapat diukur, jadi data yang diperoleh biasanya berbentuk angka.

Hasil penelitian, biasanya berbentuk konfirmasi. Karena peneliti sebenarnya sudah menduga solusi atas permasalahan yang sedang teliti yang berasal dari penelitian yang sudah ada. Penelitian ini dilakukan untuk menguji apakah solusi tersebut memiliki pengaruh nyata untuk mengatasi masalah atau tidak.

Ada 14 ciri penelitian kuantitatif

  1. Metode penelitian kuantitatif dilakukan untuk mengukur satu atau lebih variable penelitian. Lebih dari itu penelitian kuantitatif dilakukan untuk mengukur hubungan atau korelasi atau pengaruh antara dua variabel atau lebih
  2. Pada metode penelitian kuantitatif Permasalahan penelitiannya adalah menanyakan tentang tingkat pengaruh atau keeratan hubungan antara dua variabel atau lebih
  3. Penelitian kuantitatif dilakukan untuk menguji teori yang sudah ada yang dipilih oleh peneliti
  4. Metode penelitian kuantitatif memfungsikan teori sebagai titik tolak menemukan konsep yang terdapat dalam teori tersebut, yang kemudian dijadikan variabel.
  5. Penelitian kuantitatif menggunakan hipotesis sejak awal ketika peneliti telah menetapkan teori yang digunakan.
  6. Penelitian kuantitatif lebih mengutamakan teknik pengumpulan data kuesioner.
  7. Penelitian kuantitatif penyajian datanya berupa tabel distribusi pilihan jawaban para responden yang ditentukan oleh peneliti berupa angka.
  8. Penelitian kuantitatif menggunakan prespektif etik, yaitu data yang dikumpulkan dibatasi atau ditentukan oleh peneliti dalam hal pilihan indikator atau atribut variabel baik jumlah maupun jenisnya.
  9. Metode penelitian kuantitatif menggunakan definisi operasionalisasi kerana hendak mengukur variabel, karena definisi operasional pada dasarna merupakan petunjuk untuk mengukur variabel
  10. Penelitian kuantitatif penentu ukuran jumlah responden atau sampel dengan menggunakan presentase, rumus atau table populasi-sampel, sebagai penerapan prinip keterwakilan.
  11. Peneliti kuantitatif menggunakan alur penarikan kesimpulan berproses secara deduktif, yaitu konsep, variabel ke data.
  12. Metode penelitian kuantitatif instrument penelitiannya berupa kuesioner atau angket, yang juga berfungsi sebagai teknik pengumpulan data
  13. Analisis yang digunakan dalam penelitian kuantitatif dilakukan setelah data terkumpul, dengan menggunakan perhitungan angka-angka atau analisis statistic.
  14. Penelitian kuantitatif kesimpulannya berupa tingkat hubungan antar variabel, sedangkan dalam penelitian kualitatif kesimpulannya berupa temuan konsep yang tersembunyi di balik data rinci berdasarkan interpretasi atau kesepakatan dari para responden atau informan.

Mobil Sekarang Itu Nggak Perlu Dipanaskan, Benarkah Itu ?

Hai gays, balik lagi bareng gua di blog autoexpose.

Manasin mesin, adalah aktfitas rutin yang sering dilakukan pemilik kendaraan. Tapi kalau kita serch di googel, ada artikel yang mengatakan kalau mobil sekarang itu nggak perlu dipanasin.

Dan artikel artikel itu, dibikin oleh media besar. Yang mereka tuh, kalo bikin artikel pasti berdasarkan narasumber yang memang ahli.

Jadi, benarkah mobil sekarang nggak perlu dipanasin ?


Di artikel ini, gua ajak kalian semua belajar sama sama tentang mesin. Jadi perlu nggak perlunya manasin mobil, itu bisa kita temukan jawabannya.

Pertama, gua bakal jelasin tujuan proses pemanasan mesin. Jadi, manasin mesin mobil itu punya tiga tujuan.

1. Manasin Mesin Untuk Mempersempit Celah Antar Komponen Mesin

Pertama, memanaskan mesin akan membuat komponen mesin memuai.

Komponen mesin, terbuat dari logam. Dan logam, punya sifat memuai jika dipanaskan. Pemuaian ini, bisa berakibat buruk terhadap mesin. Contohnya piston dan blok silinder. Kalau kedua komponen ini memuai, maka diameter silinder akan mengecil dan diameter piston akan membesar.

Akibatnya, piston akan terjebak didalam silinder dan nggak bisa gerak.

Untuk mengatasi hal itu, setiap komponen mesin yang berinteraksi, diberi semacam celah sebagai toleransi terhadap pemuaian.

Tapi efeknya, mesin jadi loyo pas masih dingin. Oleh sebab itu, pemanasan mesin dilakukan agar komponen mesin memuai. sehingga celah toleransi bisa lebih rapat.

2. Manasin Mesin Untuk Menyiapkan Pelumasan

Tujuan yang kedua, manasin mesin akan meratakan oli ke semua bagian mesin.

Ketika mesin mati dalam waktu yang lama, maka oli akan turun dan berkumpul didalam carter. Itu membuat komponen yang terletak dibagian atas seperti piston dan mekanisme katup, tidak mendapatkan pelumasan yang cukup.

Apa yang terjadi kalau mobil langsung digeber ?

Komponen mesin pasti akan tergores.

Memanaskan mesin, berarti kita menyalakan mesin dalam posisi idle. Dan itu akan membuat oli bersirkulasi ke semua bagian mesin. Sehingga pas mobil kita gas, komponen mesin sudah mendapatkan pelumasan yang cukup.

 3. Manasin mesin untuk membuat mesin mencapai suhu kerja

Tujuan yang ketiga, sama seperti namanya. Manasin mesin, itu bertujuan untuk menaikan suhu mesin.

Mesin itu dapat bekerja secara efisien kalau mesin berada pada suhu kerja. Ini ada penjelasannya.

Kalau mesin masih dingin, maka bensin yang terbawa oleh aliran udara intake, akan mengembun pada dinding intake manifold. Sehingga, bensin yang masuk ke ruang bakar itu lebih sedikit. Sehingga tenaga yang dihasilkan mesin saat masih dingin itu lebih rendah.

Selain itu, panas hasil pembakaran yang harusnya dikonversi ke energi gerak, akan merambat ke komponen mesin. Sehingga, hasil pembakaran yang dapat dikonversi ke energi gerak, tidak sampai 100 persen.

Inilah yang membuat mesin kurang efisien kalau dipaksa jalan saat masih dingin.

Lalu mengapa mobil mobil sekarang nggak perlu dipanasin ?

Ternyata, perkembangan teknologi pada mesin mobil, mampu mengatasi masalah masalah yang tadi kita bahas.

Celah toleransi antar komponen lebih rapat

Mesin mesin sekarang, itu memiliki celah toleransi yang sangat rapat. Hal itu disebabkan material dasar yang digunakan untuk membuat komponen mesin, dibuat dengan campuran khusus sehingga laju pemuaian bisa dikurangi.

Oli sekarang mampu melekat lebih lama

Lalu untuk masalah pelumasan. Oli yang diproduksi saat ini, sudah dicampur dengan berbagai zat aditif. Sehingga kemampuan oli meningkat. Salah satunya, oli mampu melekat pada komponen mesin dalam waktu yang lama.

Jadi kalau mobil berhenti satu atau dua hari, maka lapisan oli tetap melekat pada komponen mesin.

Sehingga mobil siap jalan meski masih dingin.

 Sistem injeksi elektronik sangat berpengaruh

Teknologi injeksi elektronik juga memberikan dampak yang signifikan. Jadi ketika mesin dinyalakan pas masih dingin, maka injektor akan menyemprotkan lebih banyak bensin. RPM mesin, juga bakal naik secara otomatis kalau masih dingin.

Sehingga loss energi yang dialami mesin pas masih dingin, itu tidak menimbulkan efek terhadap performa mesin.

Video Mobil Tidak Perlu Dipanasin



Tapi menurut gua pribadi, manasin mesin itu tetap perlu gays. Karena mesin bakal lebih efisien, kalo dibuat jalan pas suhunya udah anget.

Selain itu, manasin mesin juga bisa buat ngecek kondisi mesin sebelum dipake jalan. Apalagi mobil injeksi itu, penyakitnya suka muncul tiba tiba. Terutama kipas pendingin. Kalo mesin masih dingin, kipas ini nggak bakal nyala. Jadi kita nggak tau apa kipas itu berfungsi apa nggak.

Salah satu cara buat tau kondisi kipas pendingin, itu dengan menyalakan ase. Pas ase dinyalakan, kipas juga bakal nyala. Kalo kipas nyala, berarti kipas masih berfungsi.

Manasin mesin mobil sekarang, juga nggak usah lama lama gays. Cukup 1 sampai 2 menit sampai mesin anget, itu udah cukup.

Kelamaan manasin mesin, malah bikin boros bensin.

Kalo menurut kalian, manasin mesin masih perlu nggak sih ?

Can a Car Battery Charge Itself ?

Vehicle battery is a component that store electrical energy for the vehicle use. Note that the battery is only a stored component. It mean the battery only use to save the electricity.

So, the battery (in general ) has 12 Volt voltage at full charge.

When we use the battery, there is discharge voltage that makes the battery voltage drop in slowly.

But because the battery has no ability to recharge, it make the battery going to empty if it use for long time.

But, we never change the battery daily right ? it mean the batteries voltage always stable in 12 Volt.

What makes the battery stable even it always use ?


The answer is simple, the vehicle has charging system. The battery has no ability to recharge so that we need another system to recharge the battery.

Battery Function in Vehicle

the main responsibility of a vehicle battery is to provide the starting current needed to start the car, it is also responsible for powering all the other electrical components of the car, such as the headlights and the radio.

But, the battery job only on the beginning.

Once the engine run, we don’t need the battery anymore. Why ? because the charging system will active following the engine. The charging system will provide electricity for vehicle electrical needs and to recharge the battery.

How Charging System Work ?

Charging system use an alternator to change the rotational motion into electrical energy. The alternator connected to engine pulley, so that when engine run the alternator rotor rotate.

The alternator rotation will make the electromagnetic interception that makes the electron movement. It result electricity.

But the electricity provide by alternator sill in Alternate current. While the vehicle and battery need direct current. So that, it is not connected directly to vehicle electrical system.

But there is a diode bridge to change the AC current to DC. After passed the diode bridge, the electricity can be used to power up the vehicle electrical system (head light, horn, radio).

The thing you need to advice that the amount of voltage from charging system is not stable. When the engine run in low RPM, the resulting voltage can be lower than 12 Volt. In this condition, charging system can not use as electricity provider.

It mean battery still need to power vehicle electrical.

But when engine run at high RPM, the charging voltage can be higher than 12 Volt. It is bigger than standar voltage. So that every vehicle has voltage regulator. It use to regulate the amount of voltage to the vehicle electrical system.

So in conclusion, can a car battery charge is self ?

No, the car battery has no ability to recharge. It is only an electrical stored component.

But the vehicle electrical system has charging system. It makes the battery in the car keep stable, so we don’t need to replace it everyday because the battery never in empty voltage.

What is Material Use in Electric Car Batteries ?

What is Material Use in Electric Car Batteries ?

 The battery use in electric vehicle is different from battery use in engine powered vehicle. Electric vehicle totally use electricity as source of energy to drive the electric motor. So, rotation from the motor will rotate the wheel and it move the vehicle.

But what makes it different ? what is the material use to make electric car batteries ?

Electric vehicle use a battery know as li-ion battery. This batteries had been widely use in electronic devices such as gadget, and laptop.

So what is the different between li-ion and lead acid battery on vehicle ?

Lithium, Nickel, and cobalt are the main container of electric vehicle battery.

1. What is Lithium ?

Lithium is a silvery-white alkali metal that is light and malleable. It is the lightest metal available. The Earth's crust has about 20 parts per million of lithium, and the oceans have 0.17 parts per million; the atmosphere has only trace quantities.

With some very basic chemistry, the amount of lithium that a battery must produce can be measured. Lithium, like the other alkali metals, has only one oxidation state and produces only positive-charged ions. [6] This means that regardless of the chemistry of the lithium battery, the basic electrochemical reaction is the same., must be:

Li → Li+ + e-

The reaction in the case of a lithium-ion rechargeable battery goes like this: One lithium atom at the negative electrode divides into a lithium ion and an electron as the battery discharges, and the lithium ion migrates into the battery's internal structure.

As the electron leaves the battery and travels through the circuit to which it is connected, the lithium ion and electron recombine at the positive electrode. During recharging, the same reaction occurs in reverse.

As a result, a lithium battery must contain one mole of lithium to drive one mole of electrons through a circuit. A mole of electrons has a charge of 26.80 ampere-hours (Ah), and a mole of lithium has a charge of 6.941 10-3 lb. [number six] These figures are divided by two., if we calculate that for any lithium battery, the charge capacity per kg of lithium is

3861 A·h/kg (theoretical limit).

2. What is Nickel ?

Nickel is an important component of lithium-ion battery chemistries, which are used to power electric cars, medical equipment, and cordless power tools, as well as to store renewable energy.

Li-ion batteries are made by combining lithium compounds with other materials. Nickel is present in two of the most widely used Li-ion battery chemistries.

NCA (Nickel cobalt aluminium) battery contain 80% of nickel.

NMC (Nickel Manganese Cobalt) battery contain 33% of nickel.

Because of the high demand for battery-powered goods, the lithium ion battery industry will continue to expand. For applications such as electric cars and renewable energy storage, demand for energy-dense nickel-containing batteries will rise. Nickel is currently used in 39% of Li-ion batteries. This is expected to rise to around 58% by 2025.

Nickel in car batteries provides higher energy capacity and storage at a lower cost, allowing cars to travel further distances, which is currently one of the barriers to EV adoption.4

3. Cobalt

The majority of cobalt is extracted as a byproduct of copper and nickel processing. Battery manufacturers are looking for alternatives because of the high cost, but cobalt cannot be completely eliminated. Cobalt was the first commercial Li-ion battery cathode material.

Since the lithium ion has a positive charge when it is removed from the oxide (in the cathode), the cobalt changes its oxidation state, keeping the oxide electrically neutral. To account for the elimination of the lithium ion, a small amount of cobalt changes its electronic character from oxidation state +3 to +4,” said Abraham.

The transition metal portion compensates for the charge when the lithium ion enters or departs in the cathode. Oxides of transition metals such as nickel, cobalt, copper, iron, chromium, zinc, or manganese are widely used as cathodes because they can change valence to preserve neutrality. 

What Type of Battery Is In an Electric Car ?

What Type of Battery Is In an Electric Car ?

Electric vehicle become the new interest for several people. The main reason, electric vehicles do not cause carbon residue.

As the name implies, the electric vehicle uses an electric power source as a substitute for fuel oil. So that in an electric car there is no combustion engine, that is what makes the electric vehicle not cause bad emissions.

just like other electronic equipment, the source of electricity in the electric vehicle is stored in the battery.

Then we have a question, what type of batteries use in electric vehicle ?

It is impossible to use lead acid battery because it has low capacity if it use to drive the car. So what kind of battery ?

Lithium Ion Battery

The lithium-ion battery is the most common type of battery used in electric vehicles. This type of battery is used in most portable devices, including mobile phones and computers, so it may sound familiar.

Lithium-ion batteries have a good high-temperature output, a high power-to-weight ratio, and a high energy efficiency. In practice, this means that the batteries can store a lot of energy for their weight, which is important for electric cars since lighter cars can go further on a single charge.

Lithium-ion batteries also have a low "self-discharge" rate, which means they retain their capacity to carry a full charge longer than other batteries.

Furthermore, most lithium-ion battery parts are recyclable, making these batteries an environmentally friendly choice. This battery is used in both AEVs and PHEVs, but its chemistry differs from that of consumer electronics batteries.

How Lithium-Ion Battery Work ?

One or more power-generating compartments called cells make up a lithium-ion battery. Each cell consists of three parts: a positive electrode (connected to the battery's positive or + terminal), a negative electrode (connected to the battery's negative or - terminal), and an electrolyte in the center.

The positive electrode is usually made of lithium-cobalt oxide (LiCoO2) or, in newer batteries, lithium iron phosphate (LiFePO4) (LiFePO4). The negative electrode is usually made of carbon (graphite), and the electrolyte varies depending on the type of battery—but this isn't critical to understanding how the battery works.

Lithium-ion Battery Discharge and Charge

Lithium ions migrate through the electrolyte from the positive electrode to the negative electrode during charging. Electrons flow from the positive to the negative electrode as well, although they take a longer route around the outer circuit.

At the negative electrode, electrons and ions combine to deposit lithium. The battery is completely charged and ready to use when no more ions circulate.

During discharging, ions flow back from the negative electrode to the positive electrode via the electrolyte. Via the outer circuit, electrons flow from the negative electrode to the positive electrode, charging your laptop. Lithium is deposited at the positive electrode as ions and electrons mix.

When all of the ions have returned to their original positions, the battery is completely discharged and must be recharged.

Lithium-Ion Battery Advantages

In general, lithium ion batteries are more durable than older systems like nickel-cadmium batteries, and they don't suffer from the "memory effect," which causes nicad batteries to become more difficult to charge even if they've been completely discharged first.

  • High energy density paves the way for even greater capacities.
  • When fresh, there is no need to prime it for a long time. All that is needed is a single daily charge.
  • Self-discharge is less than half that of nickel-based batteries, indicating that they have a poor self-discharge.
  • Low Maintenance: There is no need for a periodic discharge, and there is no memory.
  • Specialty cells can provide a large amount of current to applications like power tools.

Lithium-Ion Battery Disadvantages

When considering the disadvantages of lithium-ion batteries, it's important to remember what we're comparing them to. We just need to equate them to gasoline, not other types of batteries, as a power source for automobiles.

  • Despite significant advancements over the years, rechargeable batteries still only hold a fraction of the energy that regular gas does; in more technical terms, they have a much lower energy capacity.
  • To keep voltage and current within safe limits, a security circuit is required.
  • Even if not in service, the battery will age if not stored in a cool position with a 40 percent charge.
  • Transportation constraints - larger-scale shipments can be subject to regulatory oversight. Personal carry-on batteries are exempt from this ban.
  • Manufacturing costs are about 40% higher than nickel-cadmium.
  • Metals and chemicals are constantly evolving, so this technology isn't completely mature.

How to Read and Choose Correct Battery Size For Your Vehicle

How to Read and Choose Correct Battery Size For Your Vehicle

 The size of your car battery and selecting the correct battery for your vehicle's make and model are critical. If you choose the wrong one, your car will not work as it should or may, regardless of its specifications or how well it is maintained.

The spark that ignites the fuel that gets you started is powered by your car battery. It also assists in providing power to your lamps, indicators, navigation system, dash-cams, windscreen wipers, and electric windows, as well as a variety of other on-board electrical features.

Car batteries have a three to five-year average life span, assuming they're the right size for your vehicle; the wrong size can lead to unreliability and frequent breakdowns.

The size can prefer to physical size of batteries. But we often difficult to different each batteries because it has similar size.

But, the container of battery of course different.

There are two things that refer to battery sizing.

1. Battery Amp Hour

The amperage hour rating is used to tell customers how much power a battery will supply for one hour. The amp hour rating is typically provided in milli-amp hours, or mAh, in small batteries such as those used in personal vaporizers or regular AA sized batteries (mAh).

The ranking for large batteries is abbreviated as Ah. The Ah level of most deep cycle batteries can be seen at several C ratings. The C rating indicates how many amp hours the battery will deliver over a given time span. For example, a battery at C/5 could safely provide 26.8 amp hours. This means that it can supply 26.8 amps for 5 hours without shutting down..

In the meantime, the same battery could safely provide 36 amp hours for 100 hours. You'll want to compare amp hours with different C ratings depending on how much usage you plan to get out of your battery (daily vs sporadically). If you're not sure which C rating to use, the C/20 is the best choice. The C/20 is the middle ground, it will give you a general sense of battery performance.

The amp hour rating of a battery can be calculated by multiplying the current (amperes) by the discharge time (hours). Alternatively, if we know the battery's amp hour value, we can calculate how long the battery can last when providing a certain current.

Current (I) = 10 amperes ; Discharge Time (T) = 15 hours

Therefore, this battery would have an amp hour rating of :

Amp Hour = Current (I) x Discharge Time (T)

Amp Hour = 10 amperes x 15 hours

Amp Hour = 150 Ah

Rating = 150 Ah @ 15 hours

It mean, the battery will last for 15 hour on 10 amp discharging. If the discharge current is higher, the time will decrease. From this, we know that higher AH rating mean longer the battery last.

2. Cold Crank Amps (CCA)

The most common industry rating is CCA (Cold Cranking Amperes), which is a calculation of the current a fully charged battery can produce for 30 seconds while maintaining a voltage of 7.2 volts (12 volt battery) at -18°C.

CCAs are significant, but they aren't the best metric for hotter or more Australian conditions. They're the ratings that the battery industry uses to describe a new battery's capacity to start an engine in extremely cold conditions, and they're more applicable to the North American and European markets.

The CCA rating is more important if you live in a cold environment than it is if you live in a warm one. Since the starting power of a battery decreases as it ages, a battery with a higher starting power can provide you with more faith over time.

Replacement batteries should have the same or higher rating than the original battery. When you replace a battery with one that has a lower CCA than the original, you risk getting poor results.

But the amount of CCA doesn’t mean positive to all vehicle. Now, the vehicle has advanced starting technology. So the engine start load is reduce. So the excessive amount of CCA is non a factor that makes the battery good to choose.

It's difficult to choose the best battery for the vehicle or application because there are so many similar-looking black batteries on the market claiming to have the highest CCA scores.  

Given the negative effects of higher CCA on overall life and a vehicle's starter motors, it's important to know what the vehicle is used for and the operating conditions (including temperature) before choosing the best battery.

Don't be deceived by big CCA figures. The trick to selecting the right battery is to choose one with design features and internal components that are better suited to the vehicle's requirements and operating conditions.

What Kind of Battery is a Car Battery ? What The Best Kind For My Car ?

What Kind of Battery is a Car Battery ? What The Best Kind For My Car ?

A car battery is a system that drives the vehicle's electrical components. It is responsible for starting your engine, as well as ensuring that the lights, wipers, and music play, among other things. A car would not start without it, to put it bluntly.

Batteries have become integral units in recent years as the production of electric vehicles has increased. They store the electric energy required to operate the vehicle. Since batteries are rechargeable, they can now be used over and over again for an extended period of time.

Today, cars come with different types of batteries. Not sure what kind of car battery is in your vehicle? Worry not. In this guide, we take a look at the various types to help you identify the kind of battery fitted in your car.  

How do automobile batteries work?

When the ignition key is turned (or pressed in the case of an ignition button), the stored electrical energy in the battery is released. This electrical energy is quickly sent to the starter, which then starts the engine.

The extra power is then directed to electrical components, which are powered as a result. The alternator allows the battery to be charged and discharged. Your car would have issues if the battery level is too low.

Then what type of batteries that use in a car ?

A vehicle using electrolyte type battery. This type using electrolyte (it from sulfuric acid) to store and discharge electrical energy.

But the electrolyte type have some design.

1. Regular lead acid battery

A solution of sulfuric acid and purified water serves as the electrolyte in a lead acid battery cell. Pure sulfuric acid has a specific gravity of around 1.84, and it is diluted with distilled water before the specific gravity of the solution falls between 1.2 and 1.23..But, depending on the type of battery, season, and climatic conditions, the manufacturer of the battery may prescribe a particular gravity of diluted sulfuric acid.

regular lead acid battery have several caps. this caps use to fill the electrolyte and it be a way out for vapor created when battery reaction is on going. in othe words, in this battery you need to fully maintenance the battery. keep the electrolyte volume to get maximum battery performance.

2. VRLA battery

VRLA stands for Valve-Regulated Lead-Acid and refers to low-maintenance rechargeable lead-acid batteries. VRLA batteries do not need the addition of water to the cells on a regular basis due to their design.

VRLA batteries are also known as Absorbent Glass Mat batteries or Gel batteries. Although these batteries are often referred to as sealed lead-acid batteries, they often have a safety pressure release valve.

A VRLA battery, unlike vented (also known as flooded) batteries, cannot spill its electrolyte if it is inverted. VRLA batteries are often referred to as "acid-starved" designs because they use much less electrolyte (battery acid) than regular lead-acid batteries. The label "valve controlled" does not fully characterize the technology; these are "recombinant" batteries, which means that the oxygen evolved on the positive plates would largely recombine with the hydrogen ready to evolve on the negative plates, resulting in water—thus avoiding water loss.

The valve serves solely as a safety precaution in the event that the rate of hydrogen evolution becomes dangerously high. One benefit of this design is that it has a much higher power-to-floor-space ratio than big, flooded battery systems; another is that it has a high-rate power capacity, although for a short time. As a result, VRLA batteries are commonly used in UPS systems (uninterruptible power supply) or other high-rate applications.

Because of their specific features and advantages, VRLA batteries can be used in almost any flooded lead-acid battery application (in combination with well-regulated charging), as well as applications where conventional flooded batteries cannot be used.

Pros of VRLA battery

1. Referred to maintenance free battery

These batteries are known as maintenance-free batteries because they don't need to be watered. VRLA batteries outperform flooded batteries in applications where maintenance is difficult to conduct because there is no free liquid and limited gassing.

2. Less vapor

It has less vapor than VRLA, so the battery usage will be last for longer. And the battery has close design, so you don’t need to worry from electrolyte leakage.

However, the VRLA has some disadvantages. Users should exercise caution when charging this battery because overcharging and undercharging will shorten its life and reduce its efficiency. AGM batteries are most reliable when their discharge is limited to no more than 50% of the battery size.

And once the battery drop, you can not service it. It need to be replace.

You often find This type of batteries in off-grid power systems including environmentally friendly renewable energy systems like wind and solar power. They are also great for electric vehicle service and uninterrupted power supply systems, as well as robotics and some ATVs and motorcycles.

Beside the two type above, there is another battery type. It is gel type battery. This battery has same principle as VRLA battery. But the electrolyte form not In liquid, but it is gel form. So the performance clearly better than VRLA battery we discuss above.

But the price so expensive, that’s why this battery is not use in general car, but only several car use this battery like performance car.

The conclusion, What the type for my car ?

Many vehicle produce today using VRLA battery. It is use because the battery has free maintenance and it is not too expensive. So it is the best choice for your vehicle.